Sunday, April 19, 2020

YADING HABA, CHINA EPISODE 1 : EXPLORE CHENGDU (DAY 1 & DAY 2) PANDA CHENGDU

Bismillah, penulisan ini mengenai trip Yading - Haba aku berdua dengan Azri selama 12 hari bermula dari Chengdu dan berakhir di Kunming, China. Misi utama untuk pergi ke Yading Nature Reserve dan Haba Snow Mountain (Haba Xueshan)

Selamat membaca........

DAY 1 KUL- CTU (Kuala Lumpur - Chengdu)

Rabu 11 Dec 2019
Sampai KLIA2 sebelum pukul 0600, lepas solat subuh terus print ticket dan terus beratur untuk check in beg. Selesai check in beg aku terus berjalan menuju ke gate yang telah ditetapkan. Flight pukul 0910 dari KL dan akan tiba di Chengdu pada pukul 1340.

Untuk ke China kita wajib buat visa harga RM100.00, kalau nak suruh runner buat tambah RM50.  Better download dulu borang dan isi siap-siap atau minta kat kawan-kawan yang pernah pergi China, mesti dia ada (kat aku pun ada)

Located in: Hampshire Place
Address: 157 Hampshire Place Office, Level 5 & 6, 157, Jalan Mayang Sari, 50450 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

Masa nak hantar borang make sure kena kepilkan sekali
  • Passport
  • Copy flight ticket
  • Reservation hotel detail sepanjang trip (aku buat dummy kat booking.com)
  • 2 keping gambar yang terkini background putih size 48mm x 33mm
Dalam masa seminggu visa kita akan lulus. Visa valid selama 6 bulan. Untuk info lebih lanjut click sini

p/s : Untuk hari pertama dan hari kedua aku solo.

Tiba di Chengdu agak awal tak seperi yang tertulis dalam flight ticket, sampai Chengdu pukul 1300. Hampir nak mendarat captain flight ada ada buat anouncement suhu di Chengdu ialah 13° aku terus sarung fleece sebelum keluar kapal. Sebelum keluar kapal, aku tangkas tukar sim card, sama seperti di Japan aku beli sim kad hello1010 dengan harga RM 65.00 dapat 7GB mobile data.

Kalau nak ke China better beli sim kad dari Malaysia hello1010, kalau nak harapkan wifi di hotel atau mana-mana free wifi tu memang ada tapi tak boleh buka Google, bila tak boleh buka Google automatik FB, Twitter, dan seangkatan dengannya tak boleh nak acess. whatapps boleh tapi slow. Dengan adanya sim kad hello1010 tu semunya menjadi mudah, Jangan lupa juga install wechat kalau di China, mostly diorang sini guna wechat.

OK!

Selesai aku kutip bag, aku terus cari metro station untuk menuju ke hostel yang Azri booking kan. Dari airport aku beli ticket menuju ke Xinamen. Disebabkan aku nak pecah duit, aku beli ticket terus ke kaunter. Kat machine tak terima duit besar. Inilah masalah money changer kita setiap kali nak tukar duit mesti tak ada duit kecil, susah bila nak terus beli ticket metro station. Selepas tukar lane 3, metro terus meuju ke Xinamen station dan tiba di Xinamen dalam pukul 1400. Sekarang masa untuk mencari Panda Hostel, hostel yang telah ditempah awal sebelum ke sini. Azri tolong tempahkan melalui booking.com. Tempah dulu dan bayar masa nak check in.

Untuk cari Panda Hostel aku pakai google maps jalan jalan jalan tengok maps, tiba tiba sampai, tak jauh pun dari station, kurang 10 minit berjalan. Cuaca dan persekitaran di Chengdu ketika itu sejuk dan berkabus, dah macam kat Gunung Yong Belar.

Check in di Mrs Panda Hostel untuk 2 malam, harga 65yuan untuk 2 malam, bilik no 215 dan katil no 2. Dalam bilik ni ada 4 katil. bilik mandi dan tandas di luar bilik. Sampai bilik aku rehat dan kemas barang sikit dan pukul 1600 aku keluar cari makan di Tianfu Square. Azri kata kat situ ada masjid dan ada kedai makan muslim, mee daging, satay, burger dan banyak lagi. Memang kawasan berdekatan masjid tu banyak kedai makan muslim.

Chengdu Shuangliu Internaional Airport
Xinnanmen station

Mrs. Panda Hostel

TIANFU SQUARE. MASJID HUANGCHENG. WIDE & NARROW ALLEY
Dari hostel ke Tianfu Square kena naik metro, tak berapa jauh sangat. Tianfu Square ni macam mall bawah tanah, tak berapa besar tak berapa kecil. Aku masih menggunakan google maps untuk cari masjid dan kedai makan muslim. Kat kawasan sini aku perasan ada beberapa orang Malaysia dan aku perasan ramai perniaga pakai kopiah, jadi betullah tempat ni. Jalan punya jalan akhirnya aku singgah di kedai satay daging, susah beb nak order sebab diorang tak faham english, aku main tunjuk-tunjuk je, yang penting situ halal. Aku order 4 cucuk satay daging total harga 44yuan, size satay tu pun besar macam ayam percik. Suhu sejuk makan satay daging panas-panas. SEDAP!

1800 aku dah ada di Masjid Huangcheng, magrib di sini awal, pukul 1803 dah masuk waktu maghrib. Sampai masjid aku tecari-cari kawasan wuduk dan tandas, lepastu aku tercari-cari pula selipar. "Selipar mana selipar?" hatiku berbisik. OK! Memang takda selipar, walaupun di masjid, tandas di masjid ni tetap tak ada paip, mereka sediakan teko size 1 liter - 1.5 liter untuk guna dalam tandas.

Bag dan jacket gantung ditempat yang disediakan dan terus ambil wudu, selipar kan takda, lepas ambil wudu aku terus pakai stokin dan kasut, nasib baik aku dah power cara macam ni sebab selalu aku apply cara macam ni masa ambil wudu kat sungai masa hiking. Aku rasa sebab cuaca sejuk kat sini lepas ambil wudu dengan air suam lepastu terus lap dengan kain dan terus sarung stokin. Kalau tak lap air wudu tu sejukkkk woi, lepas selesai wudu terus aku sarung jacket dan ambil beg terus masuk ke dalam masjid untuk maghrib berjemaah.

Lepas maghrib aku cari makan lagi, kali ni nak cari mee daging, sebab petang tadi cari mee daging tak jumpa. Rupanya tangga untuk ke restoran mee daging terletak dalam mart, kena masuk dalam mart tu dulu baru jumpa restoran tu di tingkat 2.

Restorang agak tenang, aku order mee daging dengan air pepsi. kuah dia agak muak, susah aku nak habiskan dengan hidangan besar macam tu, sedang aku kusyuk makan datang satu group lelaki Malaysia, sekali pandang aku boleh cam ni orang kita. Mereka bertiga, mereka dah 4-6 hari kat Chengdu masa ni,hari ni last day. Rupanya diorang datang atas urusan kerja KKM, ada conference ke apa ntah. Jadi kami semua berbual la macam kat kedai mamak, tanya dari mana nak kemana, soalan sama juga diorang tanya aku. Aku lebih tanya pasal nak tengok pasal panda esok.

Lepas habis makan aku follow diorang pergi naik metro ke Wide and Narrow Alley. Pergi satu kawasan tu macam jonker walk punya style. Mcam-macam benda baru aku jumpa kat situ, ada yang melukis pakai coklat, kedai jual hidung babi, jual cenderahati dan macam-macam lagi lah. Kami berpisah di metro station lepas ambil train masing-masing, aku sempat follow IG diorang semua untuk contact semula nanti.

Pukul 2300 aku balik ke hostel.....
Tianfu Square

TIANFU SQUARE

Satay daging

Masjid Huangcheng

Mee Daging

Wide and Narrow Alley

DAY 2 -  CHENGDU RESEARCH BASE OF GIANT PANDA BREEDING (CRBGP)
Khamis 12 Dec 2019

Lama aku tidur hari ni............ zzzzzzzzzzzzzzzz

Malas aku nak bangun awal sebab aku biarkan semua orang dalam bilik tu keluar dulu, dah la sejuk.
Pukul 1230 aku baru bangun,aku breakfast roti gardenia dan mineral water je, roti tu pun aku beli kat KLIA2 semalam.

Untuk hari kedua kau masih solo, Azri akan datang malam ni. So, untuk hari kedua ni aku plan nak pergi tengok panda. Aku dah google siap-siap cara nak pergi tengok panda tu tapi aku saja tanya staff hostel tu lagi untuk dapatkan kepastian manalah tahu hari ni tutup atau anything else.

Aku berjalan menuju ke metro station, train kat sini semua bawah tanah sedang aku menuruni tangga, aku kena tahan dengan polis, "takkan sebab aku jeling sikit dah kena tahan?" aku kalau kat tempat orang memang buat muka angkuh sikit konon nya nak elak daripada kena ugut atau benda yang tak sepatutnya..... polis tu minta passport aku terus bagi tanpa ada sebarang masalah aku pun dilepaskan.

Senang je nak pergi panda, ambil line 3 metro dan stop kat Panda Avenue Station, keluar je station ni ada satu tempat jual tiket bus, lepas bayar tiket bus dia akan bagi gambar QR code, kemudian kita tunjukan QR code kat driver bus baru boleh naik bus tu. Bas ni memang khas untuk ke CRBGP, harga tiket 2yuan. Pukul 1320 aku sampai CRBGP, bus stop agak jauh dari pintu masuk, kena berjalan dalam 100meter. Tiket aku terus beli kat kaunter harga 55yuan. Dengan tiket ni, aku boleh explore tempat ni sampai tutup. Besar gila tempat dia, aku boleh cakap tempat ni macam Taman Botani Shah Alam dia punya besar, tapi konsep macam zoo khas untuk panda. Selain panda ada juga red panda, tasik swan dan burung merak. Dalam 3 jam aku habis tour semua tempat ni. Setiap panda dewasa atau giant panda dia letak berasingan, tak boleh sama tempat. Kalau satu tempat tu banyak panda maknanya itu panda masih kecil dan remaja mungkin.

Kat sini, kalau pergi bulan Ogos, kita dapat lihat baby panda sebab mereka lahir mostly bulan Ogos, panda kat sini akan mengawan pada bulan Mac - May so, dia akan beranak bulan Ogos. Dalam ni juga ada museum panda, dalam museum ni ada lah sikit dia bagi knowledge pasal panda, macam mana rupa bentuk tulang, tengkorak panda dan banyak lagi.

13 Fakta Menarik Mengenai Panda
  1. Panda gergasi lebih besar dari kau punya teddy bear
  2. Panda pandai panjat pokok dan pandai berenang
  3. Panda masa lahir dia warna pink dah besar sikit baru jadi warna putih dan hitam
  4. Pemalas. kerja dia tidur dan makan
  5. Panda dewasa boleh makan 12kg - 38kg buluh dalam sehari
  6. Panda juga boleh berak 28kg dalam sehari
  7. Gigi panda jenis karnivor tapi dia makan buluh dan buah
  8. Baby panda boleh dilihat pada bulan Ogos
  9. Panda gergasi lebih suka bersendirian
  10. Panda tak herbinate, bila musim sejuk dia akan trurn ke bawah cari tempat panas sikit
  11. Panda hidup sejak 2 juta tahun dahulu
  12. Tangan panda ada 6 jari untuk pegang buluh
  13. Panda suka jilat tembaga dan besi

Pukul 1630 aku keluar dari CRBGP, beli sikit souviner dan cari bus kuning tadi....

Shit! aku terlepas bus tadi, bus tadi akan ke Panda Avenue Station. Tanya-tanya orang (berbelit juga lidah) so aku ambil bus ke Cunxi Road. Sampai Cunxi Road aku cari metro station berdekatan, jauh juga woi jalan nak cari metro station tu. sampai mtero station aku terus ambil train meunjuke Tianfu Square untuk pergi masjid nak cari makan macam semalam. Lapar gila tak makan dari tadi, kat panda tadi mana ada kedai makanan halal, semua makan sosej pork je aku nampak. geram je aku....

Kali ni lepas solat aku makan burger dan fries di kedai muslim seberang jalan restoran mee daging semalam. Hmmm boleh lah dapat set sekali degan air pepsi. Pukul 2200 aku sampai hostel dan tunggu Azri yang baru turun dari Siguniang. Sebelum masuk bilik tidur, kami berjalan ke 7-Eleven cari kopi.

Ini buka ticket bus, ini dapat masa beli ticket bus, some information pamplet
Depan entrance panda

Panda dewasa lebih selesa duduk sendirian

Swan jinak

Dalam museum panda
Gambar sejurus Azri tiba di Mrs Panda Hostel

Bersambung...........
Episode 2 - Day 3 & 4 Kangding & Daocheng

Nota kaki :
Status terkini #COVID19 di Malaysia, 19 April.
Kes baru 84
Keseluruhan 5,389
Kes aktif 2,103
ICU 46 (26 guna ventilator)

Kematian baru 1 kes
keseluruhan 89 atau 1.65%.