Tuesday, January 14, 2020

JAPAN EPISODE 6 : SUMMIT MT OKU HOTAKADAKE + GANDERME + KARASAWADAKE

Jam 0800 kami mula mendaki menuju puncak, Pukul 8 pagi dah matahari dah naik. Bukak je pintu khemah, silau dengan matahari, awan karpet depan khemah. Simple breakfast je sebelum summit, makan nasi malam tadi.

Faiz tak follow kami naik puncak, penat mungkin, lagipun dia ada asthma. Faiz just lepak campsite dan berehat dalam khemah.

Pagi tersebut tak ramai sangat pendaki naik puncak, kurang 20 pendaki yang naik. Kami sampai di puncak pada jam 0840, dari campsite tu memang tak jauh, sekali pacak je terus sampai puncak. Tapi trek memnag pacak, kena panjat tangga 80 darjah.

Tangga 80 - 90 darjah

Duduk di puncak berpemandangankan Ganderme

Dari puncak Oku, nampak jelas puncak Yari dan The Ganderme, aku nampak beberapa orang tiba dari Ganderme (seperti gambar di atas), puncak Ganderme nampak nun jauh dalam gambar atas ni macam dekat tapi jauh je dari Oku ni, hati aku macam tertarik nak ke sana.

Cuaca cantik di puncak Oku ni, lebih kurang sejam kami bergambar di sini. Selesai bergambar aku ajak Azri dan Ben pergi Ganderme depan tu, sambil tu aku tanya seorang hiker yg baru tiba dari Ganderme, "how the trek?" dia jawab "is dangerous, very dangerous, be extra carefull". BTW, semua hiker Japan ni pakai safety helmet mendaki gunung ni, tapi kami hanya bertopi, manakala Ben bertanjak. hmmm

Along dah turun dulu, dituruti Ben. Tinggal aku dengan Azri masih di puncak. Aku buat keputusan untuk tapau satu lagi puncak di depan. The Ganderme. Azri follow belakang aku tapi tak sampai suku perjalanan dia patah balik, cuak agaknya. Aku terhenti sebentar di depan trek seolah-olah mustahil untuk manusia lalu, trek dia berbatu tajam dan nipis, cuma tak sampai setengah kaki tempat memijak, nak jalan situ kau kena sengetkan kaki berjalan macam berjalan bibir bibir batu. (rujuk gambar bawah)

Jarak puncak Oku to Ganderme tak adalah jauh sangat pun. Tapi pergi balik ambil masa dalam 1 jam 30 minit. Bila aku dah sampai puncak Ganderme tu, aku tak boleh excited dan gembira sangat sebab nak patah balik tu nak kena lalu trek sama. Masih belum selamat, debaran masih terasa.

Masa aku kat puncak ni, aku rasa diorang bertiga mungkin tengah kemas barang nak turun atau tengah naik Karasawadake  (puncak satu lagi berdekatan dengan hut).

Alhamdulillah, aku selamat turun ke campsite setelah dalam 2 jam perjalnan  dari puncak Ganderme. Diorang semua dah hampir siap kemas stand by nak turun. Aku kemas barang dengan laju, Along dan Faiz mula turun dulu kemudian Azri tapi aku tak berapa nak ingat Ben tunggu aku atau tak. Sebab lepas kemas barang,aku naik satu puncak lagi, puncak tu atas camp ground kami je, Karasawadake, tak sampai setengah jam boleh sampai peak. So, kurang sejam lah aku solo naik dan turun Karasawadake.

View from Karasawadake
Jam dah pukul 1300, aku dan Ben terus turun kejar Azri, Along dan Faiz yang dah turu lebih awal. Kami semua sampai di Karasawa Hut pada waktu yang sama, lunch di situ. Kami beli nasi di hut tersebut, makan dengan lauk instant yang kami bawa.

Jam 1730 kami tiba semula di Yokoo - Sanso dan 1830 tiba di Tokusawa untuk bermalam di situ. Untuk perjalana hari esok kami akan explore lebih lagi area Kamikochi sebelum ambil bas untuk balik ke Matsumoto.

So, perjalanan hari ini bermula dari....
Hotakadake sanso - Oku Hotakadake - Ganderme - Oku Hotakadake - Hotakadake sanso - Karawasadake - Karasawa Hut - Hondani Bashi - Yokoo - Tokusawa