Tuesday, October 15, 2019

GUNUNG YONG YAP via GEPEH HILIR, KUALA MU

Salah satu trek untuk mendaki Gunung Yong Yap selain melalui Sg Rengil di Lojing ialah melalui Gepeh Hilir, Kuala Mu di Sg Siput Perak.

Meeting point para pendaki ialah di Masjid Kg Bawong, di sebealh masjid ni ada kedai makan untuk pendaki sarapan pagi dan tapau untuk lunch. Kuih karipap dia sedap! satu 40 sen. Aku beli 4 ketul makan masa on trek.

Trip kami kali ini sebenarnya permintaan dari Zahrin, teringin nak naik Yong Yap. Jadi, Zahrin request lah pada Hamdan atau Amy kalau tak silap. Kemudian Amy ajak aku, aku ajak Azri dan Raja. Akhirnya lepas tumbuk sepak terajang dapatlah 9 line up.

Hamdan (gogo), Zahrin, Ted, Chimoy (chef), Azri, Ben, Raja, dan Ayat Koya

Amy yang ajak aku tak dapat pergi, ada lah sebab tu. Cian Amy

Kami berkumpul di Masjid Bawong, masjid ni mesra pendaki, selain nak naik Yong Yap, pendaki yang datang sini buat persiapan untuk mendaki GBB dan Berekeh. CUS jugak kot. hmmm diorang keluar sini dari POS kemar.

Pukul 0800 kami berkonvoi 3 kereta menuju ke Gepeh Hilir dan tiba pada jam 1000 lebih kurang. Jarak dalam 30km - 35km, jalan cantik tarmac. Gepeh Hilir ketinggian dalam 710m dpl. Bahagi sama rata ration, dalam jam 1030 kami mula angkat kaki. Oh ye! Total dalam 4 group masuk Yong Yap Gepeh Hilir masa ni, jumlah dalam 70 orang semuanya. Muat ke kem site? ada satu je kemsite.

Aku, Ben dan Ayat sampai Kem Site Sg Cinak lebih kurang jam 1430, sampai kem site kami lihat dah ada satu group yang ramai sampai berkampung kat situ, dia kata sampai lebih kurang jam 11-12 tadi. Ok, lebih kurang pukul 15000 semua ahli kumpulan kami sampai. Set up fly ground, masak-masak, sembang-sembang sampai lah ke malam. Lepas makan malam lauk ayam KFC masak lemak (Chimoy masak) kami pun tidur, tidur awal llebih kurang pukul 2000. Sebab dah janji kan nak summit pukul 0200.

Tidur di ketinggian 1100m dpl tak adalah sejuk sangat pada mulanya, tapi bila nakmasukjam 10-11 malam aku dah mula tarik sleeping bag yang sebelum ni aku jadikan sebagai bantal. Jam 0300, argh berat nya mata nak celik, baik aku tidur sampai pagi lagi sedap. Ni lah perasaan dalam hati tiap kali nak bangun pagi-pagi kalau nak run atau hiking. Lebih baik tidur, lebih baik rehat, lebih baik duk rumah main game.....

0330 kami semua mulakan perjalanan menuju puncak Yong Yap, BTW jam 0200 - 0300 team sebelah yang group ramai tu gerak awal menuju ke Yong Yap juga. Keadaan trek dari Kem Sg Cinak agak baik, trek cantik, tak berselut, mossy ada time betul-betul nak sampai puncak. Perjalanan setengah jam - sejam pertama masih agak flat, lepas tu baru trek memacak sampai puncak. BTW ada 2 water point sebelum nak ke puncak, tapi kalau nak ke last water point macam kena turun siikit ke bawah. Kami malas nak singgah, lagipun kami kurang tahu lokasi dia. Seeloknya bawalah air secukupnya dari kem site. Aku bawa 1 liter untuk naik dan turun ke puncak. tu pun tak habis.

Jam 0630 aku, Ben dan Ayat sampai puncak bersama guide dan seorang line up group yang ramai tu. Diikuti dengan semua grou kami yang lain lebih kurang pukul 0700. Alhamdulillah kami semua sempat melihat kebesaran ilahi, matahari terbit. Sangat menakjubkan. Sampai puncak terus ambil wudu dan solat subuh, jangan tunggu lama, badan tengah panas baru sampai lebih baik terus ambil wudu dan solat, kalau delay 5 -10 minit nanti kesejukan nak ambil wudu dan solat. Trust me!

Dua jam kami di puncak Yong Yap, selesai bergambar, lihat sun rise, lihat view of V2. Tepat 0830 kami start turun balik ke kem site, Aku dan Hamdan sampai semula ke kem site pukul 1000. Yang lain tiba dalam setengah jam - sejam kemudian. Kemas-kemas barang, Chimoy masak nasi goreng sedap tepat jam 1300 kami meninggalkan kem site berjalan pulang ke Kg Kuala Mu.

Macam biasa, aku, Ben dan Ayat di depan. HAHA. Kami sampai pintu rimba jam 1500. Rest 15 minit kat situ, hujan rintik-rintik dah mula turun. Aku makan nasi goreng kat sini, Ben dan Ayat hanya relax tak buat apa, tunggu aku makan agaknya. Kalau kami sewa powill, di sinilah tempat naik/turun powill tapi kalau jalanpun tak sampai sejam boleh sampai Gepeh Hilir tempat kami parking kereta tu.

Sekarang kami melaui trek balak, hujan agak lebat dah mula turun, ponco ada, tapi aku malas nak keluarkan, aku guna plastik sampah hitam jadikan payung, lagipun trek balak dan perjalanan pun dah nak dekat sampai. Lepas guna plastik sampah boleh terus buang. Masa hujan ni jalan tanah merah berselut, kasut melekat dengan tanah merah dan bertambah berat. Teringat aku masa lalu trek balak masa hiking ke Gunung Besar Hantu, trek balak nak ke Kem Sg Kering tu, fuhh dia punya tanah merah melekat kuat kat kasut, nak jalan kena seret kaki.

Jam 1600 aku, Ben dan Ayat sampai parking kereta kat Kg Gepeh Hilir, diikuti Zahrin dan Raja setengah jam kemudian dan Chimoy dan Ted. Azri dan Hamdan sampai agak lewat dalam jam 6 lebih. Keadaaan Azri yang demam melambatkan lagi pergerakan. Kami mandi dan solat di masjid Kg Bawong. Bertolak pulang ke KL dalam jam 2030.

YY Gepeh Hilir, Kuala Mu 28/9/2019 Day 1 1030 Start Gepeh Hilir (0km, 710m dpl) 1130 Pintu Rimba 3km 1430 Kem Sg Cinak campsite (10km, 1100m dpl) 29/9/2019 Day 2 0330 Gerak 0630 Yong Yap (14km,2168m dpl) 0830 Gerak 1000 Kem Sg Cinak 1300 Gerak 1500 Pintu Rimba (25.9km) 1600 Gepeh Hilir (29.09km)