Monday, April 1, 2019

KASHMIR EPISODE 4 : Day 3 KGL. Vishnusar to Gadsar via Kishansar lake and Gadsar Pass

Perjalanan hari ini dikatakan agak panjang dan memakan masa yang agak lama, itulah pesanan guide pada hari ini. Macam biasa breakfast jam 7:00 am dan mula bergerak pada jam 8:00 am. Guide yang bernama Mansor kata perjalanan hari ni akan makan masa lebih kurang 8 jam. Hmmm we see!

Siap packing! Beg besar bagi kat horse man, beg daypack kami pikul. Hari ke-3 confirm la tak mandi pagi, sejuk gila bak hang! Gosok gigi je! Nak berak tandas dah penuh tahi, malas nak gali! Tahan berak sampai next campsite. Trek hari ni kami akan dapat lihat tasik berkembar Vishnusar & Kishansar, sebenarnya semalam boleh je explore 2 tasik ni tapi guide kata pergi hari ni je, so semalamnya banyak habiskan masa kat Visgnusar Lake je. Tapi, tapikan guide tu bawak Kak Long, Yessa dan Ibunya pergi explore dulu semalam, diam diam diorang pergi. Cis. Mansor pilih client!

Nampak langit dah mendung. Ini tandanya....
Ok untuk bekalan air, sebelum start treking hari ni, kami refill air dari spring water kat atas campsite sikit, trek yang akan korang lalu masa hari ke 3 ni, dalam 5 minit je jalan ke atas, water point kat bawah batu.

Di awal pendakian trek agak pacak dari tepi permatang akan naik dan melistas ke permatang, macam lalu lereng bukit yang ada open view. View twin lake tu sebelah kiri. Dalam sejam ke 2 jam perjalana baru akan dapat full view twin lake Vishnusar & Kishansar. Aku Azri dan Hanif (Sweper kesayangan Azri) berada di kelompok belakang. Anas dan Abang Jay di kelompok paling depan manakala team Sabah di kelompok tengah bersama Yessa dan ibunya.

We really hope sebelum awan kabus datang biasanya pagi-pagi sebelum jam 10:00 confirm boleh dapat open view 2 tasik berkembar tu, tapi awan makin lama makin gelap dah nak mendung, pertanda yang tidak baik.

apa yang kami bayangkan (sumber India Hikers)



Apa yang kami dapat


Belum puas bergambar dengan view tasik berkembar ni gerimis pun turun. Azri tak sempat keluar camera pun lagi. Dia punya sejuk sampai ke tulang, tangan terus kebas, pakai glove pun tak guna sebab tak bawak pun water proof glove. Semua kelang kalut pakai baju hujan, aku tak ada baju hujan proper, yang aku bawak satu tu je lah, package semua sekali wind breaker, baju hujan and termal. Menyesal juga sebenarnya tak ready awal-awal.

TAK ADA SAPA SUKA HIKING TIME HUJAN!

...lagi-lagi bila kawasan tinggi macam ni, hujan sekali dengan angin kuat nak mampos, nak bukak payung pun tak boleh. Lepastu aku terfikir, "macam mana dengan barang kami yang kuda bawak tu, habislah sleeping beg, alas tidur lain lain basah, ahh! pandai lah diorang dah expert kot".

Tadi guide dah pesan, perjalanan hari ni akan makan masa sikit sampai 8 jam tambah pula dengan hujan macam ni. Hujan maintain je tak lebat sangat, tapi angin tu makin lama makin kuat, makin sejuk, rasa macam nak je menyorok belakang batu, nak tak nak kena jalan juga sampai campsite.



Waktu hujan dan angin kuat ni membuatkan kami makin laju menapak, dalam kepala hanya ingat nak masuk khemah je sebab sejuk sangat. Kelompok pertama munkin Anas dan Abang Jay makin jauh di depan, kemudian diikuti 5 beradik Sabahan diikuti Yessa dan Ibunya dan Kak Long, aku dan Azri serta sweeper Hanif di belakang sekali. Yang depan makin jauh di depan, yang belakang semakin ke belakang, Azri banyak kali stop mungkin faktor kepenatan dan cuaca, aku mula meninggalkan Azri, biar dia bersama Hanif di belakang, aku mengorak langkah dan berjaya mengejar Oksana (Ibu Yessa) kemudian mereka yang lain di army bunker. Sekali lagi kami menyerahkan passport untuk semakan. Aku lihat Azri jauh di belakang sana sayup sayup pandangan. Badan kita bila tak bergerak dalam keadaan hujan dan angin kuat ni boleh jadi kesejukan dan lemah tau, lepas askar dari bunker tu bagi air panas aku terus jalan pergi dari situ cuba nak cath up yang lain di kat depan, tapi tak dapat. hahahahahahaha.....

Kesudahannya, aku jalan sorang, untuk mengelakkan sesat dan elakkan perkara yang tak sepatutnya, aku terus regroup dengan team lain, (aku rasa dari Indian Hikers). Aku jalan dengan diorang sampai lah aku nampak kem site, bila nampak je kem site terus aku tinggalkan diorang. Sekarang misi aku mencari kat mana diorang pasang kem site. Dengan cuaca hujan dan berkabus, kem site yang banyak tak jelas kelihatan, dah sampai kawasan kem site aku seberang anak sungai ni bukan kem site aku, naik atas sikit jumpa lagi kemsite bukan juga, belah kiri belah kanan ada kems site jugak tapi bukan kem site aku. "Diorang dah bukak kem site kem kat tempat lain atau mereka belum sampai?" -bisik hati aku. Aku dah berdebar!! Ikutkan hati nak je aku tumpang kem site team lain biar diorang cari aku sebab dah sejuk sangat, hujan renyai, angin kuat terasa sampai tulang.

Lantas aku bertanya kat team lain, "Im from Malaysia, where is my team?" lepastu dia tunding jari ke arah kabus tebal dan gelap (sebab cuasa medung dan hujan), aku pun berseorangan pergi ke arah apa yang dia bagitau, hampir 200meter aku berjalan tapi tak kelihatan apa pun. Aku menjerit dan aku tiup wisel, tapi takda balas. Aku relax kejap keluarkan KIT KAT dan makan sambil menenangkan diri. Aku sambung semula pencarian, celah bukit, belakang bukit, follow bunyi sungai tetap tak jumpa, dalam hati aku "celaka, ada bunian jugak ke kat Kashmir ni? macam dah lost ni".

Dah putus asa cari kem site, aku patah balik kat team lain yang dah bukak kem site tu. Selamat aku jumpa semula tempat aku bertanya orang tu tadi. Aku bagitau dia aku tak jumpa apa pun kat sana, lepastu ada seorang lelaki temankan aku pergi cari kemsite, dekat setengah jam baru jumpa kemsite. Kemsite kami bawah bukit patutlah susah nak jumpa, Mansor kata kemsite sini angin tak lalu, so kurang sejuk. Dah sampai kem site aku pun buat persiapan diri dan terus tidur sebab kalau nak pusing pusing bergambar area kemsite pun tak guna, cuaca berkabus dan hujan. Masih awal lagi belum pukul 3 dah sampai kemsite.

Sebelum gelap aku bangun dari tidur, lepas makan tengok luar khemah cuaca baik, dah cerah. Pusing-pusing kawasan kemsite ada sungai mengalir laju dan glacier berdekatan dengan kemsite. Pertama kali dalam hidup aku sentuh glacier, glacier ni ais yang tertinggal masa musim salji setiap tahun kat sini, ada yang dah berusia lebih ribuan tahun. Gambar tak banyak hari ni, cuaca hujan dan berkabus.



RUPA BENTUK GLACIER DARI DEKAT



3 comments:

  1. bila nak repeat lagi......lawa2.....

    ReplyDelete
  2. Lantas aku bertanya kat team lain, "Im from Malaysia, where is my team?" lepastu dia tunding jari ke arah kabus tebal dan gelap (sebab cuasa medung dan hujan), aku pun berseorangan pergi ke arah apa yang dia bagitau, hampir 200meter aku berjalan tapi tak kelihatan apa pun. Aku menjerit dan aku tiup wisel, tapi takda balas. Aku relax kejap keluarkan KIT KAT dan makan sambil menenangkan diri. Aku sambung semula pencarian, celah bukit, belakang bukit, follow bunyi sungai tetap tak jumpa, dalam hati aku "celaka, ada bunian jugak ke kat Kashmir ni? macam dah lost ni".

    huuuuuuuuuuuuuuuu.......seram!!!

    ReplyDelete