Monday, October 2, 2017

Lokasi : Behrang, Perak

Gunung Liang Timur
Ketinggian : 1934 m , 6345 ft

*Lokasi kedua-dua gunung ini berdekatan dan berkongsi kaki gunung

Gunung Tumang Batak
Ketinggian : 2082 m , 6831 ft
Lokasi : Behrang, Perak

Distance : about 13km sehala

Trail head ketiga-tiga gunung di Kg Sg Dara di Hulu Behrang Perak.
Line up :
* Amirul
* Bob

30 July 2017 (Ahad)
Sepatutnya kami cadang bertolak dari KL lewat malam Jumaat, disebabkan Amirul ada interview hari Sabtu kami terpaksa bertolak pada Sabtu lewat petang. Sampai ke Behrang hampir jam 9.00 pm. Kami singgah kedai makan area Kg Sg Dara sebelum memulakan pendakian.

12 :15 am - Start
Sebelum pendakian, kam sempat berhibur dengan team powil pasang set karoke di kawasan parking. Pendakian bermula, kami mula agak laju kerana elevation tidak bergitu tinggi, jalan banyak landai dan ada melintas beberapa anak sungai

1: 21 am - Lubuk Antu
Tiba di Kem Lubuk Antu, kami stop rehat lebih kurang 15 minit. Lubuk Antu tak jumpa hantu pun masa ni, kat sini sesuai untuk campsite ada sungai boleh mandi. Pacat pun ada tapi tak banyak sangat.

3:00 am - Kem 7e
Tiba di KEM 7E, sepanjang perjalanan Bari banyak main mercun, sebab masa on trek kami ada bau hamis macam bau hancing. Risau jugak kalau ada harimau. Masa ni KEM 7E ramai group camping, kebanyakan mereka buat 2 hari 1 malam. Disebabkan kami kurang tidur, kami bercadang untuk tidur kejap kat sini. Dengan berbekalkan wind breaker dan berbantalkan beg kami tidur dalam kesejukan hingga subuh. Selepas subuh lebih kurang 6:30 am kami mula pendakian ke Guung Liang Timur

8:00 am - Liang Timur
Kami tiba di puncak Gunung Liang Timur, kecewa sikit sebab view tak bukak, hanya kabus memenuhi alam. Cuaca sejuk, tak boleh duduk lama dan terus ke Liang Barat, jarak dari Liang Timur ke Barat tak jauh, boleh dengar orang jerit-jerit macam beruk dari kedua-dua gunung ni. Sampai di Liang Timur we eat some food, make cofee sebelum bermula perjalanan yang lebih mencabar iaitu
TUMANG BATAK. Bob not confident about himself, Bob decide nak patah balik. Bob dah buat keputusan, kami suruh dia follow group lain yang camping dekat 7E tu. Bob akan tunggu di parking.

10:00 am - Kem Duit
We not sure about this name, sebab ada RM2 dalam plastik dan ditakikkan pada pokok. We gost some selfie here. Kami regroup di sini

10:30 am - Last water point
Detik waktu terus berjalan. Lebih kurang sebelum pukul 11:00 am kami tiba di satu campsite, ada sungai. Boleh top up air dan kami sempat masak meggi sambil buat unggun api untuk panaskan badan sebelum last shoot ke puncak

12:30 pm - Puncak Gunung Tumang Batak
Lebih kurang jam 11:00 am kami pun start shoot puncak Tumang Batak. Sampai puncak jam 12:30 pm. Akhirnya tiba di ketinggian 2000 meter dari paras laut. Di puncak adalah sikit mossy, cantik jugaklah dari pandangan aku. Kat atas ni ada signal baik UMobile Celcom Maxis Digi

Sebelum pukul 2:00 pm kami lincah turun dari Tumang Batak, lama-lama nak buat apa. Long way to go nak balik. The daypack is real, lebih kurang 7:30 pm kami sampai parking. Bob ke-pisangan tunggu kami di parking sampai kena kacau dengan hantu, hmm ye ke entahlah. Boleh tahan tough jugak LTB ni. Macam Semangkuk daypack jugak.
Setiap individu punya versi sendiri. End