Monday, January 21, 2013

Susah nak tidur walaupun memang nak tidur..

Kenapa korang tak tido lagi?

  1. Esok tak keje/ tak ada kelas??
  2. Memang dah tabiat suka tido lambat??
  3. Kerja malam?
  4. Susah nak tidur walaupun memang nak tidur?

Kenapa korang semua susah nak tido walaupun memang nak tido?? Aku pon selalu tulis blog bila aku tak boleh tido, time lewat pagi.
Aku tengok time time pukul 2, 3, 4 pagi masih ramai tak tido lagi, budak kolej/student jangan cakap la memang ramai burung hantu. Ramai orang tak tido lagi masih ber online... Ni huh aku kongsi pasal apa yang terjadi pada kesihatan bila kita selalu tido lambat atau tak cukup tido ni...
  • Sistem imun lemah: Jika sistem imun lemah, anda mudah dijangkiti selsema dan jangkitan. Kurang tidur juga boleh menyebabkan sel darah putih berkurangan dan seterusnya menjejaskan sistem imun
  • Kencing manis: Anda sihat dan tidak menghadapi masalah berat badan, tetapi jika mengalami masalah kurangan tidur yang kronik, anda akan menghadapi masalah fungsi insulin.
  • Kegemukan: Jika anda kurang tidur, ia akan melemahkan hormon pertumbuhan yang mengawal nisbah lemak dan otot tubuh selain mengawal hormon leptin. Keadaan ini akan menyebabkan anda terasa lapar dan sukar mengelakkan makanan berlemak dan berkabohidrat.
  • Susut berat badan: Mereka yang kurang tidur selalunya cenderung mengambil makanan dalam kuantiti yang lebih. Walaupun pada awalnya, mereka mengalami peningkatan berat badan, tetapi akan merasai penurunan apabila terlalu kerap kurang tidur.
  • Kanser Payudara: Wanita yang selalu terdedah kepada banyak cahaya pada sebelah malam atau sering bekerja pada waktu malam menghadapi kemungkinan diserang kanser payudara.
  • Stres: Kurang tidur boleh menyebabkan anda stres dan akibatnya anda sukar melakukan kerja dengan cekap, sering tidak terurus dan kelam kabut
  • Cepat Tua: Tidur yang cukup akan melambatkan proses penuaan dan kedutan di muka.. Ketika tidur, kita akan menghasilkan hormone pertumbuhan yang membolehkan memperharui dan memulihkan sel-sel (khususnya sel-sel kulit, selain darah dan otak ). Jjika anda kurang tidur, golongan akan lebih cepat kelihatan tua
  • Murung dan enggan bergaul: Sekiranya kurang tidur, anda akan mudah tertekan dan murung. Jika masalah ini berpanjangan, anda berkemungkinan besar akan hilang minat untuk bergaul.
  • Letih: Kehilangan waktu tidur bagi tempoh yang lama juga akan menyebabkan anda mudah terasa letih
  • Tidak selesa: Kurang tidur juga boleh menyebabkan sakit kepala, keletihan pada waktu siang dan mudah meradang serta gerak geri menjadi perlahan. Kurang tidur juga akan menjejaskan atau mengurangkan nafsu seks.
  • Usia menjadi singkat: Mereka yang kurang tidur setiap malam berisiko mati awal.
  • 70% risiko mati muda: Golongan yang tidak cukup tidur lebih berisiko mati muda berbanding mereka yang tidur sempurna.

Nasihat aku kalau dah pukul 5 pagi masih tak boleh tido tu, baik tunggu Subuh terus, Lepas subuh la kalo nak tido pon. Kalo dah ngantuk sangat masa pukul 5 tu cuba tahan mata sampai masuk waktu subuh, nak lagi cun pergi lah berjemaah kat masjid time subuh kalo dah x boleh tido sangat.

Click here to overcome insomnia.

No comments:

Post a Comment